Home   Poriadok   Kompetencie dieťaťa

Kompetencie dieťaťa

1.Psychomotorické kompetencie /PMK/
Dieťa v závere predškolského veku:
    • používa v činnosti všetky zmysly
    • ovláda pohybový aparát a telesné funkcie,
    • prejavuje túžbu a ochotu pohybovať sa,
    • ovláda základné lokomočné pohyby,
    • používa osvojené spôsoby pohybových činností v nových, neznámych, problémových situáciách,
    • využíva globálnu motoriku prekonávaním prírodných a umelých prekážok,
    • prejavuje grafomotorickú gramotnosť,
    • správa sa ohľaduplne k svojmu zdraviu a k zdraviu iných,
    • prejavuje pozitívne postoje k zdravému životnému štýlu.
2.Osobnostné (intrapersonálne) kompetencie
Základy sebauvedomenia /OK-Zs/
Dieťa v závere predškolského veku:
    • uvedomuje si vlastnú identitu
    • prejavuje v správaní vzťah k sebe a k iným
    • vyjadruje svoje pocity a hodnotí svoj vlastný aktuálny citový stav
    • odhaduje svoje možnosti a spôsobilosti
    • správa sa sebaisto v rôznych situáciách
    • uvedomuje si dôsledky svojho správania vzhľadom na iné osoby
Základy angažovanosti /OK-Za/
Dieťa v závere predškolského veku:
    • presadzuje sa s ohľadom na seba aj druhých
    • obhajuje seba a iných, chorých, osoby so zdravotným znevýhodnením, slabých a bezbranných
    • zaujíma sa o dianie v rodine, v materskej škole a v bezprostrednom okolí
3.Sociálne (interpersonálne) kompetencie /SK/
Dieťa v závere predškolského veku:
    • pozerá sa na svet aj očami druhých, správa sa empaticky k svojmu okoliu
    • správa sa v skupine, kolektíve podľa spoločenských pravidiel a noriem,
    • hrá sa a pracuje vo dvojici, v skupine, kolektíve
    • plánuje, organizuje a hodnotí činnosť
    • zotrvá v hre a inej činnosti a dokončí ju
    • preberá spoluzodpovednosť za seba i za činnosť skupiny
    • nadväzuje spoločensky prijateľným spôsobom kontakty s druhými a udržiava s nimi harmonické vzťahy
    • rieši konflikty s pomocou dospelých alebo samostatne
    • pomáha druhým s pomocou dospelého, aj samostatne
    • akceptuje a rešpektuje multikultúrne odlišnosti detí a dospelých
    • prejavuje ohľaduplnosť k svojmu prostrediu

4. Komunikatívne kompetencie /JK/

Dieťa v závere predškolského veku:
    • vedie monológ, nadväzuje a vedie dialóg a rozhovor s deťmi i dospelými
    • počúva aktívne a s porozumením myšlienky a informácie z rôznych médií
    • vyjadruje a komunikuje svoje myšlienky, názory
    • reprodukuje oznamy, texty,
    • volí primeraný, kreatívny spôsob komunikácie vzhľadom na situáciu
    • komunikuje osvojené poznatky
    • prejavuje predčitateľskú gramotnosť,
    • chápe a rozlišuje, že niektorí ľudia sa dorozumievajú aj inými jazykmi
5. Kognitívne kompetencie /KK/
Základy riešenia problémov /KK-Zrp/
Dieťa v závere predškolského veku:
    • hľadá a objavuje súvislosti medzi jednotlivými informáciami, objavuje tie, ktoré sú nápomocné pri riešení problému
    • rieši samostatne alebo s pomocou učiteľa problémy v osobnej a spoločenskej rovine
    • rieši jednoduché problémové úlohy
    • uplatňuje v hre a rôznych situáciách matematické myslenie.
Základy kritického myslenia /KK-Zkm/
Dieťa v závere predškolského veku:
    • porovnáva podobnosti a rozdiely predmetov, javov, osôb, atď.
    • odôvodňuje svoje názory, prejavuje postoje, vyslovuje jednoduché úsudky
    • hodnotí spontánne a samostatne vo svojom bezprostrednom okolí, čo sa mu páči/nepáči, čo je správne/nesprávne, čo je dobré/zlé na veciach, osobách, názoroch.
Základy tvorivého myslenia /KK-Ztm/
Dieťa v závere predškolského veku:
    • uplatňuje vlastné predstavy pri riešení problémov
    • nachádza neobvyklé odpovede alebo riešenia
    • objavuje a nachádza funkčnosť vecí, predstáv alebo myšlienok, uvedomuje si ich zmeny
    • objavuje algoritmus riešenia úloh pokusom a omylom alebo podľa zadávaných inštrukcií, odstraňuje prípadnú chybu.
6. Učebné kompetencie /UK/
Dieťa v závere predškolského veku:
    • prejavuje zvedavosť a spontánny záujem
    • spoznávanie nového
    • využíva primerané pojmy, znaky a symboly,pozoruje, skúma, experimentuje,
    • objavuje a hľadá súvislosti medzi vlastnými skúsenosťami a poznatkami,
    • aplikuje v hre, rôznych aktivitách a situáciách získané poznatky a skúsenosti,
    • kladie otázky a hľadá odpovede, aby porozumelo obklopujúcemu svetu vecí, javov, dejov a vzťahov
    • učí sa spontánne (vlastnou zvedavosťou) aj zámerne (pod učiteľovým vedením)
    • vyvíja vôľové úsilie v hre a inej činnosti
    • prekonáva prekážky v učení
    • plánuje a organizuje si optimálne prostredie na činnosť
    • prejavuje aktivitu v individuálnom i skupinovom učení
    • hodnotí vlastný výkon, teší sa z vlastných výsledkov, uznáva aj výkon druhých
    • zvláda základy učenia sa na základe osobnej motivácie
    • naučí sa pracovať s hračkami, knihou, učebnými pomôckami,
    • sústredí sa primerane dlhý čas na hru a na zámernú riadenú výchovno-vzdelávaciu činnosť.
7. Informačné kompetencie /IK/
Dieťa v závere predškolského veku:
    • prejavuje radosť zo samostatne získaných informácií,
    • využíva rôzne zdroje získavania a zhromažďovania informácií aj mimo materskú školu (od osôb v okolitom prostredí, z detských kníh, časopisov a encyklopédií, prostredníctvom informačno-komunikačných technológií, z rôznych médií).